Madah Seorang Generasi Muda Malaysia...

Last Monday, kemerdekaan Malaysia sudah berumur 52 thn. Mlm merdeka hari tu, aku tgk cerita 1957: Hati Malaya. Jika ingin merasa dalamnya semangat pejuang2 dahulu menuntut kemerdekaan, anda yg menggelarkan diri anda rakyat Malaysia mmg kena tgk filem ni. Filem 1957: Hati Malaya bagiku merupakan sebuah karya anak Malaysia yg tidak ternilai harganya bagi kita sebagai generasi muda utk menghargai erti kemerdekaan itu selain drpd buku teks Sejarah di sekolah yg boleh buat kita mengantuk bila membacanya.
Bagi aku yg mmg minat mata pelajaran Sejarah kat sekolah dulu, filem ni seolah-olah suatu bentuk visual utk apa yg aku belajar kat sekolah dulu. Filem ni jugak betul2 meningkatkan sifat patriotisme dlm diri aku.


Malangnya hari ni, aku sebagai anak muda negara yg bertuah bernama Malaysia ni, aku sedih... aku sedih dgn segala kemelut politik negara ni yg x pernah berkesudahan. Seolah-olah memang sudah tiada jalan penyelesaian. Politik ni juga telah melibatkan perbalahan antara kaum, agama dan banyak lagi. Kenapa kita x boleh hidup dgn aman, damai dan harmoni? Ini lah ujian yg perlu dilalui oleh rakyat di negara bertuah ini.

Malaysia jika ingin dibandingkan dengan negara2 yg sama merdeka pada 52 thn yg lepas, telah jauh maju dan membangun. Kita juga telah berjaya membuktikan pada dunia yg dalam masa 52 thn kita merdeka, kita telah berjaya mencapai thp kemajuan yg tidak dpt dicapai oleh negara yg merdeka lebih awal dari kita.

Justeru, marilah kita sama2 renungkan balik sejarah negara kita. Semarakkan semula semangat cinta akan tanah air kita seperti mana pejuang2 kemerdekaan kita lakukan dahulu. Jgnlah kita berpecah belah. Sayangilah negara ni, Cintailah negara ni. Maybe I sound stupid whe I said things like these. Maybe those who read apa yg aku tulis ni pun akan gelak and akan cakap, "Poyo giler bdk ni... mcm org tua jer..." or "Skemanye la dier ni..." or others... tp take time, renungkan balik apa yg aku cakap ni... We as the youngster of this country should be proud and honour to be born in this lovely country called Malaysia. There's no other country like this in this whole universe! So let us live with harmony and peaceful so that we can be united to overcome any problem that related to the political, economical, religious and ethnical of this country in the future.

SALAM 1 MALAYSIA

p/s: History is very, very, very, very, very, very, very, very, very important for one's life.

"Those who cannot remember the past are condemned to repeat it."
-George Santayana-

So let us learn from the history and try not to make the same mistake from what our ancestors have done... Peace y'all...


Popular posts from this blog

Exam dah hbs...

[REVIEW][DRAMA] Ugly Alert

[REVIEW][DRAMA] Empress Ki, 기황후